Hvordan du som restaurant kan komme deg gjennom Coronavirus-krisen

La oss komme i gang:

1.   Sett opp en hjemmeside

Hvis du ikke allerede har en hjemmeside så er tiden definitivt riktig å sette opp en nå. En sterk tilstedeværelse på nettet er avgjørende for merkevaren din selv for en liten lokal virksomhet.

2.   Legg til online bestilling

Legg opp til at kundene kan bestille og betale på nettsiden din. Og sørg for at det er så enkelt som mulig å bestille.

3. Koble hjemmesiden din til sosiale medier

Du bør sette opp firmakonto på Facebook, Instagram og Twitter. Samt koble Google og plattformer som TripAdvisor til hjemmesiden din fordi de fører trafikk til hjemmesiden og øker volumet av bestillinger.

4. Tilby en leveringstjeneste

En leveringstjeneste kan bli en viktig del av virksomheten din akkurat nå. Kanskje har du ansatte som er permittere - de kan tenkes å omplasseres som sjåfører for hjemlevering. Alternativt kan du tegne en kontrakt med en leveringstjeneste som Foodora eller lignende.

5. Tilpass menyen din for bestillinger på nett

Vurder å endre menyen for nettbaserte bestillinger og levering. Noen retter/matvarer tåler bedre å fraktes ut til kunden. Vurder å redusere størrelsen på menyen din, legg til noen fine tilbud og legg til en barnemeny hvis mulig. Det er mange familier som bestiller matlevering til alle i hjemmet nå om dagen.


6. Spre ordet

Bruk e-postkampanjer, innlegg i sosiale medier, SMS-markedsføring eller telefonsamtaler - gjør bruk av alt du kan gjøre for å spre ordet. Det er viktig å gjøre mulige kunder oppmerksom på at det er mulig å bestille på nett og hjemleveringsalternativer.

7. Tilpass virksomheten og driften

Å betjene en ny tjeneste i disse uvanlige omstendighetene krever litt justering og eksperimentering, men du må ikke være redd for å starte din nye hverdag.

8. Ta de nødvendige forholdsregler.

Det er viktig at sjåfører følger smittevernsretningslinjer og følger en kontaktløs leveringsprotokoll. Kunder bør forhåndsbetale med kort og unngå kontanter. Sjåfører bør bruke Antibac både før og etter levering, samt bruke ansiktsmasker ved levering.


Bedrifter som tilpasser seg de endrede omstendighetene holder seg flytende. Hjemlevering vil fortsette å vokse i omfang både under nedstengningen og etter at Corona krisen er ferdig.